Jesteś ciekaw, w jaki sposób wyświetlamy ogłoszenia w OLX? Dobrze trafiłeś! Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki artykuł dotyczący tego zagadnienia.
Ogłoszenia wyświetlane na stronie głównej
Witaj w OLX! Przeglądając serwis na komputerze, na pierwszej stronie, jeszcze zanim wybierzesz jakąkolwiek formę sortowania ofert, zobaczysz zestaw promowanych ogłoszeń. Tu znajdziesz te oferty, które zostały wyróżnione w szczególny sposób - Użytkownicy wykupili dla nich opcję 7 dni promowania na stronie głównej. Jest ich zazwyczaj więcej niż miejsca na stronie, dlatego są one wybierane i wyświetlane losowo. Oznacza to, że za każdym razem, kiedy odświeżysz stronę, możesz zobaczyć inny zestaw ogłoszeń promowanych. Nie możesz ich jednak samodzielnie sortować według preferencji.
Dwa rodzaje ogłoszeń na stronie
Każda kolejna strona z listą ogłoszeń, którą przeglądasz na komputerze, jest podzielona na dwie sekcje. W pierwszej znajdują się ogłoszenia, które zostały wyróżnione (Użytkownik wykupił opcjonalne wyróżnienie). W drugiej sekcji znajdują się oferty, które nie zostały dodatkowo wypromowane - nazwijmy je ogłoszeniami pozostałymi.
Ogłoszenia wyróżnione
Na górze każdej strony znajduje się sekcja z ogłoszeniami wyróżnionymi - oznaczonymi napisem “ogłoszenie wyróżnione” na turkusowym tle. Zwykle jest ich więcej niż miejsca w tej sekcji i dlatego, podobnie jak na stronie głównej, zobaczysz losowo wybrany zestaw takich ogłoszeń. Co to oznacza? Za każdym razem, kiedy odświeżysz stronę, zobaczysz na górze inne wyróżnione oferty. Pamiętaj, że tych ogłoszeń również nie da się samodzielnie sortować według preferencji.
UWAGA! Przeglądając serwis na urządzeniach mobilnych - zarówno przez stronę mobilną, jak i aplikację - nie znajdziesz powyższych wyraźnych podziałów na sekcje ogłoszeń. Na urządzeniach mobilnych wyświetlamy oferty zgodnie ze wskazaną w każdym z nich datą. Na temat dat, dowiesz się więcej w dalszej części artykułu. W takim razie, co z ofertami, do których wykupiono opcjonalne wyróżnienie? Podobnie jak podczas przeglądania ogłoszeń na komputerze, każde z nich jest oznaczone informacją o promowaniu na turkusowym tle.
Pozostałe ogłoszenia
W drugiej sekcji, poniżej ogłoszeń wyróżnionych, znajdują się pozostałe ogłoszenia, czyli zarówno te, do których nie zostało wykupione wyróżnienie, jak i - ponownie - te wyróżnione. Są one domyślnie sortowane od najnowszych, uwzględniając trzy możliwe daty:
- data utworzenia ogłoszenia (moment publikacji ogłoszenia);
- data odświeżenia ogłoszenia (moment, w którym ogłoszenie zostało odświeżone w ramach jednorazowego, bezpłatnego odświeżenia - dostępnego po 14 dniach emisji ogłoszenia - lub płatnego odświeżenia, wykupionego dodatkowo przez Użytkownika);
- data ponownej publikacji ogłoszenia (moment reaktywacji oferty, po jej wcześniejszym wygaśnięciu).
Daty te obliczane są w milisekundach. Gdyby okazało się, że dwa ogłoszenia zostały zindeksowane w tej samej milisekundzie (choć - biorąc pod uwagę obecną infrastrukturę - jest to raczej nieprawdopodobne), zostaną posortowane losowo (ale wciąż przed ogłoszeniami dodanymi później).
Sortowania opcjonalne
Wszystkie ogłoszenia niewyróżnione możesz sortować, a więc ustawiać je w kolejności, według własnych preferencji. Oprócz domyślnego sortowania od najnowszych, masz do wyboru opcję wybrane dla Ciebie oraz sortowania po cenie: najtańsze lub najdroższe. Omówimy je pokrótce poniżej.
Wybrane dla Ciebie
Opcja sortowania Wybrane dla Ciebie dostępna jest tylko w systemach Android i iOS i szereguje ogłoszenia według prawdopodobieństwa, że Ci się spodobają. Jak to działa? Za kolejność wyświetlania ogłoszeń odpowiada tu Learning to Rank (LTR), czyli klasa rozwiązań wykorzystujących algorytmy uczenia maszynowego (machine learning, ML) do rozwiązania problemu rankingowania (sortowania) treści. Dla każdego zapytania, które wpisujesz w wyszukiwarkę, znajdowane są ogłoszenia, które następnie sortowane są na liście (jedno pod drugim). Uzyskanie konkretnych wyników wyszukiwania jest możliwe dzięki zbieżności tego, co wpisałeś w wyszukiwarce ze słowami zawartymi w tytułach, parametrami ogłoszeń i/lub z ich opisami. Żeby otrzymane wyniki uszeregować, uruchomiony zostaje algorytm uczenia maszynowego (ML) oceniający trafność każdego ogłoszenia - w odniesieniu do parametrów wyszukiwania. Im wyższy wynik, tym większe prawdopodobieństwo, że wyszukane ogłoszenie Cię zainteresuje.
Przy obliczaniu wskaźnika trafności, brane są pod uwagę następujące kwestie, mogące wpływać pozytywnie lub negatywnie na uzyskiwany wynik końcowy:
- podobieństwo tekstu między wyszukiwanym zapytaniem a tytułem ogłoszenia;
- przynależność ogłoszenia do odpowiedniej kategorii;
- odległość między lokalizacją wybraną przez Kupującego, a produktem;
- parametr produktu: nowy lub używany;
- czy i kiedy został zastosowany pakiet odświeżeń;
- parametr określający czy Sprzedający jest osobą prywatną, czy firmą;
- świeżość ogłoszenia (czyli data ostatniego bezpłatnego lub płatnego odświeżenia ogłoszenia);
- data utworzenia oferty.
W zależności od kategorii, różne parametry mogą przyczynić się do zwiększenia lub zmniejszenia wyniku końcowego.
Powyższa metodologia stosowana jest jedynie w odniesieniu do ogłoszeń, które nie zostały dodatkowo wypromowane (z wyjątkiem tych, które zostały odświeżone) i klasyfikuje je na wolnych pozycjach nieprzypisanych do ogłoszeń wyróżnionych oraz reklam podmiotów zewnętrznych - a więc we wspomnianej wcześniej sekcji Pozostałe ogłoszenia.
Sortowanie po cenie: najtańsze lub najdroższe
Wybranie tego sortowania sprawia, że ogłoszenia są szeregowane od najtańszego do najdroższego (lub odwrotnie) - w zależności od wybranej opcji (najtańsze lub najdroższe). W przypadku, gdy dwie lub więcej ofert ma dokładnie tę samą cenę, drugim kryterium branym pod uwagę jest data dodania ogłoszenia i działa to dokładnie tak, jak w przypadku sortowania według najnowszych. Ogłoszenia z tą samą ceną będą zatem prezentowane od najnowszych (na górze listy) do najstarszych.
Sortowanie wyników rozszerzających
Gdy wpisane przez Ciebie zapytanie nie generuje żadnych wyników lub gdy - przeglądając ogłoszenia - osiągnąłeś już koniec zestawu wyników, w niektórych przypadkach tworzymy i prezentujemy wyniki rozszerzające Twoje zapytanie. W tej sytuacji zastosowanie ma zazwyczaj sortowanie wybrane przez Ciebie wcześniej. Wyjątkiem od tej reguły jest opcja Wybrane dla Ciebie, w której wyniki rozszerzające wyszukiwanie będą uszeregowane według świeżości ofert (od najnowszych do najstarszych), zamiast sortowania według prawdopodobieństwa, że Ci się spodobają.
Przed rozpoczęciem wyświetlania rozszerzonych wyników wyszukiwania zobaczysz jednak wyraźny komunikat, informujący o tym, że od tego momentu prezentowane ogłoszenia wyszukiwane są według innych kryteriów niż te, wybrane przez Ciebie.
Rozszerzone wyniki wyszukiwania będą uwzględniały jedno z następujących kryteriów:
- Rozszerzenie synonimów: wyszukiwanie także synonimów oryginalnego zapytania i zwracanie wyników z nimi związanych, np. “lodówka” jest synonimem słowa “chłodziarka”.
- Odległość: po wszystkich wynikach w wybranej lokalizacji, wyświetlone zostaną wyniki z dalszych obszarów.
- Rozszerzenie kategorii: w przypadku wykrycia, że najbardziej odpowiednią kategorią dla zapytania jest inna kategoria od wybranej przez Ciebie, poszukamy wyników również w tej kategorii. Przykład: jeżeli szukasz telefonu iPhone w kategorii Samochody, pokażemy Ci również iPhone’y z kategorii Telefony.
Ile wyników otrzymasz?
Gdy wybierzesz sposób sortowania ogłoszeń, który najbardziej odpowiada Twoim oczekiwaniom i wskażesz w filtrach kryteria, które Cię interesują np. kategorię oraz miejscowość, zobaczysz aż 1000 ofert czyli 25 stron ogłoszeń, dopasowanych do wskazanych przez Ciebie kryteriów wyszukiwania. Ilość ta, wynika z technicznych możliwości strony.
Pamiętaj, że zawsze masz możliwość doprecyzowania tego, w jaki sposób sortujemy ogłoszenia, które mogą Cię zainteresować. Jeśli wśród 25 stron, które otrzymasz, nie znalazłeś interesującej oferty, spróbuj zmienić choć jeden z parametrów wyszukiwania.
Jak to zrobić?
Możesz doprecyzować frazę wpisaną w wyszukiwarce i dodać w niej kolejne słowa, tak by wpisany zwrot dokładnie opisywał przedmiot Twoich poszukiwań.
Inny sposób na dotarcie do bardziej precyzyjnych wyników, to zmiana lokalizacji dla której wyszukiwane są ogłoszenia. Na przykład, zamiast szukać ofert w całej Warszawie, możesz wskazać konkretną dzielnicę miasta i dzięki temu zapoznać się z kolejnymi ofertami, które znajdują się blisko Twojej lokalizacji.
Kolejny parametr, który możesz doprecyzować to kategoria. W jaki sposób to zrobić? Na przykład, gdy szukasz nowego fotela do salonu, zamiast kategorii Dom i Ogród, wybierz kategorię Dom i Ogród / Meble / Fotele. Wówczas na stronie ukażą się ogłoszenia, które będą najbardziej dopasowane do Twoich potrzeb.
Komentarze
Komentarze: 0
Komentarze do artykułu są zablokowane.