Załącznik nr 8 – Pakiet Ochronny OLXdo góry
I. Zasady Ogólne
- [Pakiet Ochronny] Użytkownicy, którzy zawarli Transakcje z wykorzystaniem usług Przesyłki OLX oraz Płatności OLX objęci są nieodpłatną usługą Pakiet Ochronny („Pakiet Ochronny”). Pakiet Ochronny jest świadczony przez Grupę OLX na zasadach określonych w niniejszym Załączniku nr 8.
- [Opis usługi] Pakiet Ochronny umożliwia Kupującemu w przypadkach określonych w pkt I.3 a. i b. poniżej (i) zgłoszenie Grupie OLX niewykonania Transakcji oraz (ii) wstrzymanie uwolnienia kwoty zapłaconej z wykorzystaniem usługi Płatności OLX z tytułu Transakcji na rzecz Sprzedającego („Zgłoszenie”). Grupa OLX rozpoznaje Zgłoszenie zgodnie z pkt II niniejszego Załącznika nr 8, a w tym na podstawie posiadanych informacji oraz wyjaśnień i dowodów przedstawionych przez Kupującego i Sprzedającego. Akceptacja Zgłoszenia przez Grupę OLX skutkuje zwrotem zapłaconej ceny Przedmiotu, kosztów Dostawy oraz Wynagrodzenia za Usługę Serwisową (łącznie „Należności”) Zwrot Należności odbywa się z wykorzystaniem metody płatności użytej do dokonania płatności (wówczas cena Przedmiotu nie jest uwalniana na rachunek Sprzedającego). Odrzucenie Zgłoszenia przez Grupę OLX powoduje zwolnienie ceny Przedmiotu na narzędzie rozliczeniowe Sprzedającego prowadzone przez Operatora Płatności (wówczas Należność nie jest zwracana Kupującemu).
- [Zakres Pakietu Ochronnego] Kupujący może skorzystać z Pakietu Ochronnego, gdy (i) zawarł Transakcję z Dostawą w ramach Przesyłki OLX i (ii) dokonał zapłaty za Przedmiot z wykorzystaniem Płatności OLX oraz:
- otrzymana przez Kupującego przesyłka była pusta; albo
- otrzymał towar, który nie był przedmiotem Ogłoszenia – z zastrzeżeniem pkt I.4 i I.5 poniżej.
- [Wyłączenia] W zakres usługi Pakiet Ochronny nie wchodzą przypadki nieprawidłowego wykonania Transakcji – które obejmują Przedmioty:
- uszkodzone,
- w innym kolorze,
- w innym rozmiarze (chyba, że rozmiar był jednoznacznie wskazany w treści Ogłoszenia),
- noszące ślady używania (chyba, że Przedmiot był określony w treści Ogłoszenia jako “nowy”),
- niekompletne (chyba, że w treści Ogłoszenia zostały wskazane jednoznacznie elementy Przedmiotu i brak jest któregoś z tych elementów).
Kupujący nie ma również prawa do skorzystania z Pakietu Ochronnego w przypadkach określonych w pkt I.5 poniżej.
- [Dalsze wyłączenia] Pakiet Ochronny jest wyłączony w przypadkach, gdy:
- Transakcja została zawarta bez skorzystania z usług Przesyłki OLX i Płatności OLX;
- Kupujący dopuścił się poważnego lub powtarzającego się naruszenia postanowień Regulaminu;
- szkoda Kupującego związana z niewykonaniem lub nieprawidłowym wykonaniem Transakcji została naprawiona w inny sposób;
- przed rozpatrzeniem Zgłoszenia doszło do prawidłowego wykonania Transakcji;
- Przedmiot nie był dopuszczony do obrotu w Serwisie zgodnie z wykazem Przedmiotów zakazanych i dopuszczonych warunkowo, wskazanych w Załączniku nr 5 do Regulaminu;
- Przedmiot nie mógł być dopuszczony do obrotu zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
- [Dobrowolność Przesyłek OLX i Płatności OLX] Usługą Pakiet Ochronny objęte są wszystkie Transakcje, w których Kupujący i Sprzedający skorzystali z usług Przesyłki OLX i Płatności OLX. Użytkownicy mogą umówić się na inny sposób dostawy i zapłaty za Przedmiot. Takie Transakcje nie są objęte Pakietem Ochronnym.
- [Wzajemne roszczenia Użytkowników] Pakiet Ochronny nie zastępuje ani nie wyłącza ochrony prawnej wynikającej z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania Transakcji. Rozpatrzenie zgłoszenia przez Grupę OLX nie przesądza również o zasadności roszczeń przysługujących na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa (w tym z tytułu rękojmi lub gwarancji). Objęcie Transakcji Pakietem Ochronnym nie powoduje, że Grupa OLX staje się stroną Transakcji. Strony Transakcji powinny samodzielnie dokonać ustaleń odnośnie do ewentualnego zwrotu otrzymanego towaru, dokonania rozliczenia ceny za towar w związku ze zgłoszonymi przez Kupującego roszczeniami oraz pozostałych warunków Transakcji.
II. Zgłoszenie
- [Zgłoszenie] Kupujący dokonuje Zgłoszenia za pomocą Serwisu. Dokonanie Zgłoszenia jest konieczne do skorzystania z Pakietu Ochronnego. Grupa OLX informuje Kupującego i Sprzedającego drogą mailową na adres e-mail Użytkownika przypisany do jego Konta o dokonaniu Zgłoszenia i wstrzymaniu wypłaty ceny z tytułu Transakcji.
- [Rozpatrzenie Zgłoszenia] Grupa OLX rozpatruje Zgłoszenie na podstawie posiadanych informacji oraz dowodów, wyjaśnień i Zawiadomień (zgodnie z definicją w pkt II.11 poniżej) przedstawionych przez Kupującego oraz Sprzedającego. Celem rozpatrzenia Zgłoszenia przez Grupę OLX jest ustalenie czy w przypadku Transakcji doszło do okoliczności, o których mowa w pkt I.3 a. – b. powyżej.
- [Termin rozpatrzenia Zgłoszenia] Grupa OLX rozpatruje Zgłoszenia w terminie 14 dni od dnia otrzymania Zgłoszenia.
- [Termin na dokonanie Zgłoszenia] Zgłoszenie powinno zostać dokonane w terminie 24 godzin od momentu odbioru przesyłki będącej przedmiotem Transakcji. Po upływie tego terminu cena z tytułu Transakcji jest przekazywana na narzędzie rozliczeniowe Sprzedającego prowadzone przez Operatora Płatności, a Kupujący traci możliwość dokonania Zgłoszenia i skorzystania z Pakietu Ochronnego. Brak dokonania Zgłoszenia w terminie nie wyłącza możliwości dochodzenia roszczeń przysługujących na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
- [Skutek Zgłoszenia] Zgłoszenie powoduje wstrzymanie przez Operatora Płatności zwolnienia Należności z tytułu Transakcji objętej Zgłoszeniem. W czasie, gdy Należność jest wstrzymana, cena Przedmiotu nie zostaje przekazana na narzędzie rozliczeniowe Sprzedającego. Wypłata Należności wstrzymana jest do czasu rozpatrzenia sprawy przez Grupę OLX, lecz nie dłużej niż do upływu terminu, o którym mowa w pkt II.3 powyżej.
- [Odpowiedź Sprzedającego] Sprzedający w terminie 192 godzin od momentu przekazania mu informacji o Zgłoszeniu zgodnie z pkt II.1 powyżej, powinien skontaktować się z Grupą OLX za pośrednictwem linku udostępnionego przez Grupę OLX w e-mailu z informacją o Zgłoszeniu, w celu przekazania wyjaśnień i dowodów dotyczących Zgłoszenia. W przypadku braku przedstawienia przez Sprzedającego wyjaśnień i dowodów w terminie wskazanym powyżej, Zgłoszenie zostanie rozpatrzone na podstawie informacji posiadanych przez Grupę OLX oraz dowodów, wyjaśnień i Zawiadomień przekazanych przez Kupującego.
- [Naprawienie szkody w toku rozpatrywania Zgłoszenia] Jeśli w trakcie rozpatrywania Zgłoszenia dojdzie do prawidłowego wykonania Transakcji lub szkoda Kupującego z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania Transakcji zostanie naprawiona w inny sposób, Zgłoszenie zostanie odrzucone.
- [Dowody Kupującego] W trakcie rozpatrywania Zgłoszenia Grupa OLX może poprosić Kupującego o przedstawienie:
- szczegółowego opisu zdarzenia, zawierającego wszelkie okoliczności związane z Transakcją, w tym w szczególności treść Ogłoszenia, opis otrzymanego towaru oraz warunki Transakcji;
- numeru ID Ogłoszenia i numeru przesyłki w ramach usługi Przesyłki OLX;
- zdjęć otrzymanej przesyłki z widoczną etykietą (tak aby numer przesyłki był czytelny), a także zdjęć otrzymanego towaru;
- dowodów potwierdzających dokonanie zwrotu otrzymanego towaru, w tym zdjęć nadanej przesyłki z widoczną etykietą oraz zdjęć zawartości przesyłki;
- zdjęć, opisów, zrzutów ekranu rozmowy ze Sprzedającym;
- innych materiałów dowodowych, które będą niezbędne do rozpatrzenia Zgłoszenia.
- [Dowody Sprzedającego] W trakcie rozpatrywania Zgłoszenia Grupa OLX może poprosić Sprzedającego o przedstawienie:
- szczegółowego opisu zdarzenia, zawierającego wszelkie okoliczności związane z Transakcją, w tym w szczególności opis Przedmiotu Ogłoszenia, okoliczności dostawy, warunki Transakcji;
- zdjęć nadanej przesyłki z widoczną etykietą oraz zdjęć zawartości przesyłki;
- numeru ID Ogłoszenia i numeru przesyłki w ramach usługi Przesyłki OLX;
- zdjęć, opisów, zrzutów ekranu rozmowy z Kupującym;
- innych materiałów dowodowych, które będą niezbędne do rozpatrzenia Zgłoszenia.
- [Termin przedstawienia dowodów. Konsekwencje.] Kupujący i Sprzedający zobowiązani są przedstawić dowody i wyjaśnienia, o których mowa w pkt II.8. i II.9. powyżej w terminie 48 godzin od chwili zgłoszenia prośby przez Grupę OLX. W przypadku braku przedstawienia przez Kupującego wskazanych powyżej dowodów i wyjaśnień w tym terminie, Zgłoszenie zostanie odrzucone. W przypadku braku przedstawienia przez Sprzedającego wskazanych powyżej dowodów i wyjaśnień w tym terminie, Zgłoszenie zostanie rozpatrzone na podstawie informacji posiadanych przez Grupę OLX oraz dowodów, wyjaśnień i Zawiadomień przekazanych przez Kupującego.
- [Przestępstwa] W przypadku, gdy okoliczności sprawy wskazują na możliwość popełnienia przestępstwa przez Kupującego lub Sprzedającego, Grupa OLX może poprosić Kupującego lub Sprzedającego o przedstawienia kopii (skanu) potwierdzenia złożenia zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa w związku z Transakcją właściwym organom ścigania („Zawiadomienie”). W przypadku zgłoszenia takiej prośby przez Grupę OLX, Kupujący lub Sprzedający jest zobowiązany do przedstawienia kopii (skanu) Zawiadomienia w terminie 120 godzin od momentu zgłoszenia prośby przez Grupę OLX. W przypadku braku przedstawienia przez Kupującego lub Sprzedającego Zawiadomienia w terminie wskazanym powyżej, Zgłoszenie zostanie rozpatrzone na podstawie informacji posiadanych przez Grupę OLX oraz zebranych w sprawie dowodów i wyjaśnień.
- [Przedłużenie terminu] Jeśli prośba Grupy OLX o przedstawienie dowodów i wyjaśnień wskazanych w pkt II.8. - II.9. i II.11. powyżej jest połączona z wnioskiem o przedstawienie kopii (skanu) Zawiadomienia, termin na przedstawienie przez Kupującego lub Sprzedającego kompletu dowodów, wyjaśnień i Zawiadomienia wynosi 120 godzin od momentu zgłoszenia prośby przez Grupę OLX.
- [Akceptacja Zgłoszenia] W przypadku ustalenia przez Grupę OLX na podstawie zebranych informacji, dowodów, wyjaśnień i Zawiadomień, że w sprawie zachodzą przesłanki, o których mowa w pkt I.3 a. lub b., Zgłoszenie zostanie zaakceptowane – tj. rozpatrzone na korzyść Kupującego. W takim przypadku zapłacona przez Kupującego Należność z tytułu transakcji zostanie zwrócona. Zwrot Należności odbywa się z wykorzystaniem metody płatności
użytej do dokonania płatności (wówczas cena nie jest uwalniana na rachunek Sprzedającego). - [Odrzucenie Zgłoszenia] W przypadku ustalenia przez Grupę OLX na podstawie zebranych informacji, dowodów, wyjaśnień i Zawiadomień, że w sprawie nie zachodzą przesłanki, o których mowa w pkt 1.3 a. lub b. lub że w sprawie zachodzą przesłanki, o których mowa w pkt 1.4 lub pkt I.5, Zgłoszenie zostanie odrzucone – tj. rozpatrzone na korzyść Sprzedającego. W takim przypadku zapłacona przez Kupującego cena z tytułu Transakcji zostanie zwolniona na narzędzie rozliczeniowe Sprzedającego prowadzone przez Operatora Płatności (wówczas Należność nie jest zwracana Kupującemu).
- [Rozpatrzenie Zgłoszenia na wniosek stron] W przypadku złożenia przez Sprzedawcę i Kupującego zgodnego wniosku w formie dokumentowej (np. przez e-mail, za pomocą funkcjonalności Serwisu) o rozpatrzenie Zgłoszenia w odniesieniu do całej ceny Przedmiotu w określony sposób, Grupa OLX rozpatrzy Zgłoszenie zgodnie z wnioskiem, niezależnie od zaistnienia przesłanek w pkt I.3 i I.4.a – I.4.e powyżej.
- [Informacja o rozstrzygnięciu.] Grupa OLX informuje Kupującego i Sprzedającego o wyniku rozpatrzenia Zgłoszenia drogą e-mailową.
III. Postanowienia końcowe
- [Zastosowanie Regulaminu] O ile niniejszy Załączniku nr 8 nie stanowi wprost inaczej, Pakiet Ochronny świadczony jest na podstawie Regulaminu OLX. Terminy pisane wielką literą w niniejszym Załączniku nr 8 mają znaczenie nadane im w Regulaminie. Aktualna treść Regulaminu dostępna jest na stronie internetowej: https://pomoc.olx.pl/, w zakładce Informacje prawne – Aktualny Regulamin.
- [Reklamacje, spory i mediacje] Zasady i tryb postępowania reklamacyjnego, składania skarg i wniosków o mediację oraz pozasądowego rozstrzygania sporów, określa Regulamin.
- [Zmiany Załącznika nr 8] Niniejszy Załącznik nr 8 może być zmieniany na zasadach określonych w pkt 17 Regulaminu.