Załącznik nr 10 - OLX Outlet (wersja BETA)
Niniejszy Załącznik nr 10 określa szczegółowe zasady obowiązujące Użytkowników korzystających z Kategorii Outletowych udostępnionych w Serwisie. Dla uniknięcia wątpliwości Grupa OLX wskazuje, że opisane tu zasady nie mają zastosowania w przypadku korzystania z innych Kategorii niż Kategorie Outletowe.
Niniejszy Załącznik nr 10 nie wyłącza stosowania pozostałych postanowień Regulaminu w zakresie nieopisanym w tym Załączniku. W razie rozbieżności pomiędzy treścią niniejszego Załącznika nr 10 a treścią Regulaminu, pierwszeństwo zastosowania ma niniejszy Załącznik nr 10. W szczególności, do postanowień Regulaminu należy odwoływać się w zakresie postępowania reklamacyjnego, zasad funkcjonowania Serwisu oraz Przerw Technicznych, zasad funkcjonowania Konta, zasad nabywania Usług Odpłatnych i Usług Promowania, a także publikacji Ogłoszeń, korzystania z Usługi Dostawy OLX oraz Płatności OLX oraz zasad usuwania treści bezprawnych i niedopuszczalnych - z uwzględnieniem odrębności wskazanych w tym Załączniku nr 10.
I. Zasady Ogólne
- [Testy Produktowe] Funkcjonowanie Kategorii Outletowych znajduje się w fazie testów produktowych, o których mowa w punkcie 17.7 Regulaminu, a których zakończenie planowane jest na dzień 30 czerwca 2023 r. Użytkownicy zostaną poinformowani o zmianach niniejszego Załącznika nr 10 na takich samych zasadach, jak w przypadku zmian Regulaminu.
- [Dostępne Kategorie Outletowe] Aktualnie w Serwisie dostępne są następujące Kategorie Outletowe:
a) Outlet Elektronika
b) Outlet Dom i Ogród
c) Outlet Zdrowie i Uroda
d) Outlet Moda
e) Outlet Dla Dzieci
Grupa OLX zastrzega sobie jednak prawo do uruchomienia nowych Kategorii Outletowych bez konieczności wprowadzania zmian w niniejszym Załączniku, bez uszczerbku dla nabytych praw Użytkowników. W razie rozszerzenia listy dostępnych w Serwisie Kategorii Outletowych, zastosowanie do nich znajdują reguły opisane w tym Załączniku.
- [Produkt Outletowy - przedmiot Ogłoszenia] W ramach Kategorii Outletowych przedmiotem Ogłoszenia mogą być wyłącznie Przedmioty oferowane po obniżonej cenie, w tym w szczególności Przedmioty: pochodzące z wyprzedaży; produkty powystawowe; produkty uszkodzone lub zawierające defekty (np. rysy, wgniecenia, zadrapania itp.); produkty pochodzące ze zwrotów; produkty w uszkodzonych opakowaniach zewnętrznych lub w niekompletnych zestawach (np. smartphone bez akcesoriów dodatkowych); produkty naprawione oraz odnowione (tzw. “refurbished products”).
- [Sprzedający] Sprzedającymi w ramach Kategorii Outletowej mogą być wyłącznie Użytkownicy Biznesowi. Nie jest możliwe zamieszczenie Ogłoszenia w Kategoriach Outletowych przez Konsumenta.
- [Strony Transakcji] Grupa OLX nie jest stroną Transakcji dotyczącej sprzedaży Produktu w ramach Kategorii Outletowych. Stronami Transakcji są wyłącznie Kupujący i Sprzedający.
- [Dostawy Przedmiotu] W ramach Kategorii Outletowych Grupa OLX dostawa Przedmiotu do Kupującego jest możliwa wyłącznie w ramach usługi Dostawy OLX, o której mowa w załączniku nr 9 do Regulaminu.
- [Sposób zapłaty za Przedmiot] W ramach Kategorii Outletowych Grupa OLX Kupujący może zapłacić Sprzedającemu za Przedmiot wyłącznie za pośrednictwem Operatora Płatności w ramach usługi Płatności OLX, o której mowa w pkt 11 Regulaminu.
II. Ogłoszenia
- [Publikowanie Ogłoszeń] Możliwość publikowania Ogłoszeń w Kategoriach Outletowych mają wyłącznie Sprzedający, którzy na zaproszenie Grupy OLX biorą udział w testowaniu funkcjonalności oferowanych w ramach Kategorii Outletowych. Sprzedający publikują Ogłoszenia w ramach posiadanego pakietu Ogłoszeń.
- [Informacje obowiązkowe] Ogłoszenia publikowane przez Sprzedających w Kategoriach Outletowych muszą zawierać wszystkie informacje wskazane w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, w tym w szczególności informacje o:
- głównych cechach Przedmiotu oraz sposobie porozumiewania się z Kupującym będącym Konsumentem,
- danych identyfikujących Sprzedającego (firma, nazwa organu, który zarejestrował działalność gospodarczą, numer we właściwym rejestrze),
- adresie Sprzedającego, adresie poczty e-mail, numerze telefonu lub faksu, pod którym Kupujący będący Konsumentem może skontaktować się ze Sprzedającym,
- adresie, pod którym Kupujący będący Konsumentem może składać reklamację (jeżeli jest inny niż adres podany zgodnie z lit. b powyżej),
- łącznej cenie za Przedmiot wraz z podatkami, opłatą za transport i innymi kosztami ponoszonymi przez Kupującego będącego konsumentem,
- stosowanej przez Sprzedającego procedurze rozpatrywania reklamacji,
- sposobie i terminie realizacji przez Kupującego będącego Konsumentem prawa do odstąpienia od umowy, a także przypadkach, w których prawo to nie ma zastosowania,
- kosztach zwrotu Przedmiotu ponoszonych przez Kupującego będącego Konsumentem w przypadku odstąpienia od umowy,
- istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażowych oraz o sposobie ich realizacji.
- [Stan Przedmiotu] W każdym Ogłoszeniu w ramach Kategorii Outletowych, Sprzedający dokładnie opisze stan Przedmiotu, wskazując w szczególności informację o przyczynie, z jakiej Przedmiot został umieszczony w Kategorii Outletowej (np. poprzez opisanie charakteru, miejsca oraz wielkości uszkodzenia lub defektu). Sprzedający zamieści w Ogłoszeniu zdjęcia Przedmiotu, a także - jeżeli dotyczy - zdjęcia przedstawiające wszelkie ewentualne uszkodzenia, defekty itp. Przedmiotu, którego dotyczy Ogłoszenie.
III. Obowiązki Sprzedających
- [Konto] Sprzedający powinien posiadać odrębne Konto w Serwisie dedykowane wyłącznie do publikowania Ogłoszeń oraz realizowania Transakcji w ramach Kategorii Outletowych.
- [Wskazanie podkategorii] Sprzedający powinien umieścić Ogłoszenie w odpowiedniej dla oferowanego Przedmiotu podkategorii tematycznej - w ramach podkategorii dostępnych w Serwisie.
- [Obowiązkowe informacje] Sprzedający zobowiązany jest do zamieszczania w Ogłoszeniach publikowanych w Kategoriach Outletowych wszystkich informacji wymaganych przez prawo oraz przez Grupę OLX, w tym w szczególności informacji wskazanych w pkt II.2 i II.3 powyżej.
- [Potwierdzenie zawarcia umowy z Konsumentem] Po zrealizowaniu Transakcji, najpóźniej z chwilą dostawy Przedmiotu do Kupującego, Sprzedający zobowiązany jest przekazać Kupującemu będącemu Konsumentem na trwałym nośniku (na papierze lub e-mailowo) potwierdzenie zawarcia umowy na odległość (“Potwierdzenie zawarcia umowy”). Potwierdzenie zawarcia umowy powinno zawierać wszystkie informacje, o których mowa w ust. 1 powyżej.
- [Dostępność usługi Dostawy OLX oraz Płatność OLX] Sprzedający publikujący Ogłoszenia w Kategoriach Outletowych zobowiązują się przez cały okres emisji Ogłoszenia oferować Kupującym możliwość korzystania z Dostawy OLX i Płatności OLX.
- [Rozpatrywanie reklamacji] Sprzedający zobowiązuje się przyjmować i rozpatrywać wszystkie reklamacje pochodzące od Użytkowników zgodnie z przyjętą przez siebie procedurą reklamacyjną i w terminach wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Sprzedający będzie informował Użytkowników o wyniku postępowania reklamacyjnego.
IV. Uprawnienia Kupujących w związku z korzystaniem z Kategorii Outletowych
- [Opłaty ponoszone przez Kupującego] Grupa OLX nie pobiera od Kupujących jakichkolwiek opłat związanych z realizacją Transakcji w ramach Kategorii Outletowych. Kupujący nie ponosi w szczególności opłat za korzystanie z usługi Dostawy OLX oraz Płatności OLX. Kupujący ponosi jedynie koszty zakupu Przedmiotu (cenę) oraz ewentualne koszty dodatkowe wskazane wyraźnie przez Sprzedającego w Ogłoszeniu.
- [Odstąpienie konsumenckie] Konsument lub osoba fizyczną zawierająca umowę sprzedaży Przedmiotu w ramach Transakcji bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, może w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy ze Sprzedającym odstąpić od umowy dotyczącej sprzedaży danego Przedmiotu w ramach Kategorii Outletowej bez podania przyczyny, składając oświadczenie w tym zakresie w sposób wskazany przez Sprzedającego w Ogłoszeniu zamieszczonym w danej Kategorii Outletowej. Sprzedający w ramach Ogłoszenia opublikowanego w Kategorii Outletowej może przedłużyć czas do wykonania prawa odstąpienia od umowy ponad okres 14 dni. W celu odstąpienia od umowy Kupujący będący Konsumentem może skorzystać z formularza udostępnionego przez Sprzedającego, jak również również z następującego wzoru formularza:
- - -
FORMULARZ ODSTĄPIENIA OD UMOWY (formularz ten należy wypełnić i odesłać zgodnie z danymi podanymi przez Sprzedającego tylko w przypadku chęci odstąpienia od umowy)
Sprzedający: _________________________ (wskazać nazwę Sprzedającego)
adres: _______________________________ (wskazać adres Sprzedającego)
(kod pocztowy: __-___), miejscowość: ____________________Ja _______________________________ (wskazać imię i nazwisko) niniejszym informuję o moim odstąpieniu od umowy sprzedaży _______________________________ (wskazać przedmiot umowy) zawartej za pośrednictwem Serwisu OLX.pl w dniu _______________________________. Przedmiot umowy został odebrany w dniu ______________________________ (wskazać datę odebrania przesyłki zawierającej zakupiony przedmiot).
_______________________________
data i podpis
- - -
- [Reklamacje dotyczące Przedmiotu] Wszelkie reklamacje dotyczące wad fizycznych i prawnych Przedmiotu, jak również dotyczące niezgodności Przedmiotu z treścią Ogłoszenia powinny być kierowane bezpośrednio do Sprzedającego - zgodnie z danymi kontaktowymi wskazanymi przez Sprzedającego w Ogłoszeniu oraz Potwierdzeniu zawarcia umowy. Powyższe nie wpływa na możliwość składania reklamacji dotyczących nieprawidłowości funkcjonowania Serwisu, które mogą być wnoszone zgodnie z zasadami opisanymi w punkcie 14 Regulaminu.
V. Płatności na rzecz Grupy OLX
- [Płatność prowizyjna] W Kategoriach Outletowych stosowany jest model płatności prowizyjnej, w którym Sprzedający zobowiązani są do zapłaty Grupie OLX wynagrodzenia obliczanego na podstawie całkowitej liczby Transakcji zrealizowanych przez danego Sprzedającego w ramach Ogłoszeń publikowanych w Kategoriach Outletowych (wynagrodzenie “Zapłać, jeśli sprzedasz”).
- [Wymagalność wynagrodzenia] Wynagrodzenie Zapłać, jeśli sprzedasz należne jest Grupie OLX od Sprzedającego wówczas, gdy Przedmiot sprzedany w ramach Kategorii Outletowych zostanie odebrany przez Kupującego z punktu odbioru.
- [Wysokość wynagrodzenia] Wysokość wynagrodzenia Zapłać, jeśli sprzedasz w pojedynczej Transakcji jest ustalana w momencie akceptacji Transakcji w Serwisie przez Sprzedającego jako procent od ceny brutto Przedmiotu będącego przedmiotem Transakcji. Koszty związane z realizacją usługi Dostawy OLX nie stanowi podstawy do obliczenia wynagrodzenia Zapłać, jeśli sprzedasz. Wynagrodzenie Zapłać, jeśli sprzedasz może również zawierać element stały, niezależny od ceny Przedmiotu. Obowiązująca w Kategoriach Outletowych wysokość wynagrodzenia Zapłać, jeśli sprzedasz określona jest w cenniku obowiązującym w Kategoriach Outletowych, dostępnym w Centrum Pomocy Serwisu w sekcji “Płatności” pod adresem:
https://pomoc.olx.pl/hc/pl/categories/201251729-P%C5%82atno%C5%9Bci. - [Sposób zapłaty wynagrodzenia] Płatność wynagrodzenia Zapłać, jeśli sprzedasz następuje w ten sposób, że kwota wynagrodzenia Sprzedającego z tytułu Transakcji dotyczącej Przedmiotu, którego Ogłoszenie opublikowano w Kategorii Outletowej (tj. cena Przedmiotu) jest pomniejszana o kwotę wynagrodzenia Zapłać, jeśli sprzedasz należnego Grupie OLX dla danej Transakcji.
- [Brak należności] Wynagrodzenie Zapłać, jeśli sprzedasz nie jest należne Grupie OLX, gdy:
- Sprzedawca nie nada Przedmiotu albo anuluje Transakcję przed nadaniem Przedmiotu;
- Transakcja zostanie anulowana z przyczyn leżących po stronie Grupy OLX;
- Kupujący nie odbierze Przedmiotu z punktu odbioru.
- [Wyłączenie zapłaty] Wynagrodzenie Zapłać, jeśli sprzedasz nie zostanie pobrane od Sprzedawcy gdy zgłoszenie Kupującego z Pakietu Ochronnego zostanie zaakceptowane przez Grupę OLX.
- [Płatności za Usługi Odpłatne i Usługi Promowania] Grupa OLX umożliwia Sprzedającym
korzystania z Usług Odpłatnych i Usług Promowania, których ceny określone są w cenniku obowiązującym w Kategoriach Outletowych, dostępnym w Centrum Pomocy Serwisu w sekcji “Płatności” pod adresem: https://pomoc.olx.pl/hc/pl/categories/201251729-P%C5%82atno%C5%9Bci.
VI. Płatność za realizację usługi Dostawy OLX
- [Koszty ponoszone przez Kupującego] Kupujący nie ponosi kosztów związanych z dostawą Przedmiotu zakupionego w ramach Kategorii Outletowych.
- [Koszty ponoszone przez Sprzedającego] Sprzedający ponosi 50% kosztów związanych z realizacją usługi Dostawy OLX. Obowiązujący cennik usługi Dostawy OLX dostępny jest w Centrum Pomocy Serwisu pod adresem: https://pomoc.olx.pl/hc/pl/articles/4401698665628-Ile-kosztuje-Przesy%C5%82ka-OLX-.
- [Płatności] Sprzedający zobowiązany jest do zapłaty Grupie OLX kosztów wszystkich przesyłek zrealizowanych z Dostawą OLX w danym miesiącu w ramach Kategorii Outletowych. Po zakończeniu każdego miesiąca, Grupa OLX udostępni Sprzedającemu raport zawierający liczbę, rozmiar i koszt przesyłek zrealizowanych z Dostawą OLX przez Sprzedającego w poprzednim miesiącu (“Raport”). Raport stanowi podstawę do wystawienia faktury dla Sprzedającego przez Grupę OLX.
- [Termin zapłaty] Sprzedający jest zobowiązany uiścić zapłatę przelewem na rachunek bankowy wskazany przez Grupę OLX w wysokości pełnej kwoty za realizację usługi Dostawy OLX wskazaną w Raporcie - w terminie 14 dni od dnia doręczenia faktury wystawionej przez Grupę OLX.
- [Okres rozliczeniowy] Okresem rozliczeniowym dla płatności za usługę Dostawy OLX jest miesiąc kalendarzowy.
VII. Działania niezgodne z niniejszym Załącznikiem nr 10 lub Regulaminem
- [Ogłoszenia niezgodne] Jeżeli Ogłoszenie publikowane przez Sprzedającego w Kategoriach Outletowych zostanie zamieszczone w niewłaściwej Kategorii lub podkategorii albo nie będzie spełniało wymogów określonych w niniejszym Załączniku nr 10 lub w Regulaminie, w szczególności Przedmiot nie będzie odpowiadał definicji Produktu Outletowego, o której mowa w pkt I.3 niniejszego Załącznika nr 10, wówczas Grupa OLX może według własnego uznania:
- usunąć Ogłoszenie,
- przenieść Ogłoszenie do właściwej Kategorii lub podkategorii (w tym innej Kategorii niż Kategorie Outletowe), przy czym jeśli zmiana skutkowałaby opublikowaniem Ogłoszenia poza Limitem, Ogłoszenie jest usuwane.
- [Naruszenie zasad przez Sprzedającego] W razie poważnego lub powtarzającego się naruszenia przez Sprzedającego zasad opisanych w niniejszym Załączniku nr 10, w szczególności polegającego na braku zamieszczania w Ogłoszeniach niezbędnych informacji, braku przesyłania do Kupujących Potwierdzenia zawarcia umowy lub wielokrotnym publikowaniu Ogłoszeń dotyczących Przedmiotów nieodpowiadających definicji Produktu Outletowego, o której mowa w pkt I.3 niniejszego Załącznika nr 10, Grupa OLX może, z zachowaniem zasad proporcjonalności i poszanowania wolności obrotu, zawiesić Konto albo tymczasowo lub permanentnie je zablokować, co będzie równoznaczne z tymczasowym zawieszeniem świadczenia usług na rzecz Sprzedającego.
- [Inne naruszenia] W przypadku innych naruszeń niniejszego Załącznika nr 10 oraz Regulaminu, stosuje się zasady opisane szczegółowo w pkt 12 Regulaminu.
- [Poinformowanie o działaniach podjętych przez Grupę OLX] W przypadku zastosowania przez Grupę OLX którejkolwiek z sankcji opisanych w pkt VII.1 oraz VII.2 powyżej, Grupa OLX poinformuje Sprzedającego o powodzie decyzji.