Jako stronie transakcji internetowej mogą przysługiwać Ci pewne prawa wynikające z przepisów o ochronie konsumentów. Chcemy przybliżyć Ci w tym dokumencie podstawowe definicje i opisy sytuacji, w których obowiązuje ochrona prawna. |
Transakcje internetowe
Prawo ochrony konsumentów ma zastosowanie do umów zawieranych na odległość między sprzedawcą prowadzącym działalność gospodarczą (przedsiębiorcą) a konsumentem albo przedsiębiorcą, który zawiera umowę poza swoją działalnością gospodarczą.
Umowy zawarte na odległość to umowy zawarte z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość bez jednoczesnej fizycznej obecności stron z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie W przypadku platformy OLX umowy te odnoszą się usług Przesyłki OLX.
Jeśli na przykład jako konsument kupisz telefon od sprzedawcy prowadzącego działalność gospodarczą za pośrednictwem usługi Przesyłka OLX, będą chronić Cię przepisy o ochronie konsumentów.
Kim jest konsument?
Konsument to osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Kim jest przedsiębiorca?
Przedsiębiorca to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. Może to być osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą lub spółka prawa handlowego.
Kiedy prawa konsumenta mają naprawdę znaczenie?
Prawa konsumenta są istotne w przypadku zakupów internetowych. Jako klient sprzedawcy prowadzącego działalność gospodarczą możesz korzystać z pewnych praw chroniących Cię przed różnymi sytuacjami, w których stwierdzisz, że towar nie spełnia Twoich oczekiwań.
Czasami może się okazać, że zakupiony przedmiot jest uszkodzony lub różni się od opisu w ogłoszeniu. Możesz także odkryć brak cech lub właściwości, które przedmiot powinien posiadać lub o których zapewniał sprzedawca. W tego typu sytuacjach możesz złożyć skargę na sprzedawcę i skorzystać z praw wynikających z przepisów konsumenckich (np. rękojmi).
Odstąpienie od umowy
W przypadku transakcji internetowej kupujący będący konsumentem ma co najmniej 14 dni od daty otrzymania przedmiotu na wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Pamiętaj że niektórzy sprzedawcy mogą wyznaczyć dłuższy termin na wykonanie tego prawa.
Zwrot przedmiotu przez konsumenta powinien nastąpić niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia wysłania oświadczenia; to samo dotyczy zwrotu środków przez sprzedawcę. Sprzedawca może jednak wstrzymać się ze zwrotem środków do czasu otrzymania przedmiotu lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.
Na skutek odstąpienia od umowy jest ona uważana za niezawartą, a konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości przedmiotu wynikające z korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia jego charakteru, cech i funkcjonowania.
Prawo do odstąpienia od umowy nie ma zastosowania do każdej transakcji internetowej — istnieją pewne przedmioty i usługi, które są z niego wyłączone. Pamiętaj, że w niektórych przypadkach nie można odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy — dowiedz się więcej.
Więcej informacji o prawach konsumenta
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o przepisach ochrony konsumentów, odwiedź oficjalną stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/