Załącznik nr 9 - Usługa Dostawy OLX
I. Definicje
Inpost – Inpost sp. z o.o.
Nadawca – osoba (użytkownik) uprawniona do nadania przesyłki lub osoba, która faktycznie nadała Przesyłkę
Odbiorca – osoba (użytkownik) uprawniona do odbioru przesyłki lub osoba, która dokonała odbioru przesyłki
Prawo Pocztowe – ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe
II. Zasady ogólne
- Dostawa przesyłek w ramach Usługi Dostawy OLX jest zlecana Inpost przez Grupę OLX na rzecz Użytkownika na podstawie umowy, zgodnie z którą Grupa OLX jest nadawcą w rozumieniu Prawa Pocztowego.
- Usługa Dostawy OLX jest realizowana na zasadach i w terminach określonych w niniejszym Załączniku nr 9 oraz Regulaminie, jak również w aktualnych w chwili jej zamawiania: Regulaminie świadczenia usług „Paczkomaty 24/7” przez Inpost oraz Zasadach przygotowania i pakowania przesyłek Inpost, dostępnych na stronie www.inpost.pl (łącznie dokumenty Inpost zwane są w niniejszym Załączniku „Regulaminem Inpost”). Regulamin Inpost może podlegać zmianom zgodnie z zasadami w nim przewidzianymi . Aktualne Regulaminy Inpost stanowią integralną część niniejszego Załącznika.
- Użytkownik zobowiązuje się przestrzegać warunków zawartych w Regulaminie oraz Regulaminie Inpost, w tym zobowiązują się, że:
a) nie będzie umieszczać w przesyłce przedmiotów, zakazanych na podstawie obowiązujących przepisów prawa lub Regulaminu Inpost, ani korzystać z Usług Dostawy OLX w celu ich przewozu lub doręczenia;b) będzie podawać prawdziwe dane Nadawcy i Odbiorcy;
c) będzie nadawać przesyłki spełniające wymogi dla przesyłek określone w Regulaminie Inpost, w szczególności w zakresie wagi, gabarytów, właściwego opakowania oraz dopuszczalnej zawartości przesyłki;
d) wydrukuje i opatrzy przesyłkę etykietą lub skorzysta z nadania bez etykiety zgodnie z wymogami Regulaminu i Regulaminu Inpost.
III. Reklamacje i Skarga
- Reklamacje z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Usługi Dostawy OLX mogą być składane przez Sprzedających lub inną uprawnioną osobę w następujący sposób:
a) poprzez złożenie reklamacji w Grupie OLX, która to spowoduje złożenie przez Grupę OLX reklamacji Usługi Dostawy w Inpost; lub
b) poprzez złożenie reklamacji do Inpost w przypadku udzielania pełnomocnictwa Sprzedającemu przez Grupę OLX do reprezentowania jej w związku z reklamacją Usługi Dostawy OLX dotyczącej określonej przesyłki. Reklamacje złożone w tym trybie będą rozpoznawane przez Inpost na zasadach określonych w Regulaminie Inpost.
Złożenie reklamacji jak również prośby o udzielenie właściwego pełnomocnictwa jest możliwe za pomocą formularza kontaktowego: https://pomoc.olx.pl/hc/pl/requests/new?ticket_form_id=227685.
- Reklamację w Grupie OLX można również wnieść w formie ustnej do protokołu w placówce Grupy OLX.
- W przypadku złożenia reklamacji zgodnie z pkt.1.a) powyżej, Sprzedający zobowiązuje się do podania wszelkich informacji niezbędnych do rozpatrzenia reklamacji i ich udokumentowania, w szczególności powinien podać informacje i dowody wymagane do złożenia reklamacji w Regulaminie Inpost. Sprzedający jest świadomy, że Grupa OLX realizuje Usługi Dostawy OLX za pomocą Inpost i w rezultacie, Grupa OLX nie posiada wszystkich informacji dotyczących sposobu realizacji takiej usługi i w celu złożenia reklamacji może uzyskać je wyłącznie od Sprzedawcy.
- Jeżeli kwota odszkodowania nie została określona w reklamacji złożonej zgodnie z pkt 1.a) powyżej, a prawo do odszkodowania nie budzi wątpliwości, Grupa OLX wzywa reklamującego do wskazania wysokości kwoty odszkodowania.
- W przypadku uwzględnienia reklamacji złożonej zgodnie z pkt 1.a) powyżej, w której reklamujący dochodził odszkodowania, Grupa OLX wypłaca należne odszkodowanie nie później niż w terminie 30 dni od uznania reklamacji.
- W zakresie nieuregulowanym w niniejszym punkcie III, do postępowania reklamacyjnego prowadzonego zgodnie z pkt. 1.a.) powyżej stosuje się również postanowienia pkt 14.3-6 Regulaminu.
- Postanowienia niniejszego punktu stosuje się odpowiednio do skargi z tytułu opóźnienia dostarczenia przesyłki o której mowa w § 12 Regulaminu Inpost, z zastrzeżeniem, że w przypadku złożenia skargi bezpośrednio w Grupie OLX powinna być ona złożona nie później niż 50 dnia od dnia nadania przesyłki.
IV. Odpowiedzialność
- Grupa OLX odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Usługi Dostawy OLX, chyba, że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło:
a) wskutek siły wyższej;
b) przyczyn występujących wyłącznie po stronie Nadawcy lub Odbiorcy;
c) z powodu naruszenia przez Nadawcę lub Odbiorcę przepisów Prawa Pocztowego albo Regulaminu;
d) z powodu właściwości przesyłanej rzeczy, w szczególności wysokiej podatności przesyłanej rzeczy na uszkodzenia wynikającej z jej wad lub naturalnych właściwości, a także Grupa OLX nie odpowiada za wpływ warunków atmosferycznych na te rzeczy, upływu czasu od nadania, uszkodzenia przesyłki wynikające z niewłaściwego opakowania czy niewłaściwego zabezpieczenia rzeczy znajdujących się w przesyłce. -
Z zastrzeżeniem pkt 10 poniżej, roszczenie z tytułu nienależytego wykonania Usługi Dostawy OLX wygasa wskutek przyjęcia przesyłki bez zastrzeżeń, w szczególności po odebraniu przesyłki, w tym ze skrytki paczkomatu lub innych punktów wskazanych w Regulaminie Inpost.
-
Z zastrzeżeniem innych postanowień niniejszego pkt IV Grupa OLX ponosi odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenie lub zniszczenie przesyłki, które miało miejsce w okresie od nadania przesyłki w paczkomacie lub w punkcie odbioru przesyłki (ewentualnie od odebrania przesyłki od Nadawcy) do momentu wydania przesyłki przez paczkomat lub w oddziale Inpost sp. z o.o. lub bezpośrednio do rąk Odbiorcy lub osoby uprawnionej do odbioru przesyłki.
- Grupa OLX nie odpowiada za opóźnienia w dostarczeniu przesyłki do paczkomatu, punktu obsługi paczek Inpost lub oddziału Inpost oraz za opóźnienia w doręczeniu przesyłki bezpośrednio do Odbiorcy, jeżeli wynika to z siły wyższej, jak i z przyczyn, na które Grupa OLX nie miała wpływu.
-
Grupa OLX nie odpowiada za szkody w przesyłce:
a) polegające na utracie informacji zapisanych na wszelkiego rodzaju nośnikach danych, w tym dyskach optycznych, magnetycznych;
b) polegające na braku miary i wagi w granicach norm ubytków naturalnych, a w przypadku braku norm - w graniach zwyczajowo przyjętych;
c) powstałe wskutek naturalnego zużycia rzeczy, jej wad, naturalnych właściwości;
d) powstałe wskutek działań wojennych, stanu wyjątkowego, strajków, zamieszek, aktów terrorystycznych, aktów sabotażu;
e) spowodowane reakcją jądrową lub skażeniem radioaktywnym, niezależnie od źródła tego skażenia;
f) powstałe w wyniku nieprawidłowego zaadresowania;
g) polegające na niezgodności wagi i zawartości przesyłki z wagą i zawartością zadeklarowaną przy wysłaniu, jeśli opakowanie nie nosi śladów naruszenia;
h) szkody widoczne zgłoszone później niż w chwili odbioru przesyłki. -
Grupa OLX odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Usługi Dostawy OLX w zakresie określonym w niniejszym Załączniku, chyba, że niewykonanie lub nienależyte jej wykonanie:
a) jest następstwem czynu niedozwolonego;
b) nastąpiło z winy umyślnej Grupy OLX;
c) jest wynikiem rażącego niedbalstwa Grupy OLX.
W sytuacjach określonych w literach a), b) i c) powyżej Grupa OLX ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93, z późn. zm.).
-
Usługę Dostawy OLX uważa się za niewykonaną, jeżeli przesyłka lub jej zawartość została całkowicie zniszczona albo utracona.
- Usługę Dostawy OLX uważa się za nienależycie wykonaną, jeżeli przesyłka lub jej zawartość uległa uszkodzeniu.
- Niedoręczoną przesyłkę uważa się za utraconą, jeżeli doręczenie lub zawiadomienie o możliwości jej odebrania w paczkomacie lub w inny sposób określony w Regulaminie Inpost nie nastąpiło w terminie 30 dni od dnia jej nadania.
- Roszczenia z tytułu niewidocznych przy odbiorze ubytków lub uszkodzeń przesyłki mogą być zgłoszone przez Użytkownika nie później niż w terminie 7 dni od daty odebrania przesyłki. W przypadku stwierdzenia przez Odbiorcę uszkodzeń niewidocznych w chwili odbierania przesyłki konieczne jest sporządzenie protokołu szkody w placówce Inpost i w tym celu Odbiorca musi się udać z reklamowaną przesyłką do placówki Inpost nie później niż w terminie 7 dni od daty odebrania przesyłki, w celu sporządzenia przez Inpost protokołu szkody, a następnie zgłasza reklamację zgodnie z pkt III.
- Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Usługi Dostawy OLX przysługuje odszkodowanie:
a) za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki niebędącej przesyłką z korespondencją - w wysokości nie wyższej niż zwykła wartość utraconych lub uszkodzonych rzeczy;
b) za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości żądanej, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki;
c) za utratę przesyłki z korespondencją - w wysokości dziesięciokrotności opłaty za usługę nie niżej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty za traktowanie przesyłki listowej jako poleconej, określonej w cenniku usług powszechnych;
d) za utratę przesyłki ubezpieczonej zgodnie z Regulaminem Inpost - w wysokości nie wyższej niż wynikająca z tabeli suma ubezpieczenia dla danej przesyłki, ustalonej zgodnie z postanowieniami § 28 Regulaminu Inpost. - W przypadku nadawania rzeczy i jakichkolwiek materiałów o wartości przekraczającej kwotę 200 (dwustu) złotych, lub których utrata czy uszkodzenie mogłoby powodować powstanie roszczenia przewyższającego tę kwotę, Grupa OLX zaleca wykupienie ubezpieczenia przesyłki, wskazanego w § 28 Regulaminu Inpost. Powyższe nie wyłącza ani nie ogranicza odpowiedzialności Grupy OLX za utratę lub uszkodzenie przesyłki.
- W przypadku niewykonania Usługi Dostawy OLX, niezależnie od przysługującego odszkodowania, zwraca w całości opłatę pobraną za usługę.
V. Postanowienia końcowe
- Terminy pisane wielką literą w niniejszym Załączniku nr 9, a nie zdefiniowane w nim, mają znaczenie nadane im w Regulaminie. Aktualna treść Regulaminu dostępna jest na stronie internetowej: https://pomoc.olx.pl/, w zakładce Informacje prawne – Aktualny Regulamin.
- Zasady i tryb składania skarg i wniosków o mediację oraz pozasądowego rozstrzygania sporów, określa Regulamin.
- Niniejszy Załącznik nr 9 może być zmieniany na zasadach określonych w pkt 17 Regulaminu.